BLOG

Arbowet verplicht aanwezigheidsregistratie

De voordelen van het thuiswerken kennen we inmiddels wel. De pandemie heeft het thuiswerken versneld en ons gedrag erop aangepast. Maar hoe weten we nu wie er aanwezig is binnen het bedrijf? Is de werknemer fysiek in het bedrijf aanwezig, heeft een vrije dag opgenomen of werkt hij of zij thuis. En welke diensttijden draait het productiepersoneel? Zijn er verschillende shifts en bijbehorende werktijden? Wist u dat bij calamiteiten de BHV exact moet weten hoeveel mensen en wie er in het gebouw aanwezig zijn?

Verplichte aanwezigheidsregistratie

De Arbowet verplicht bedrijven om een aanwezigheidsregistratie bij te houden. In artikel 3.1 lid e van de arbeidsomstandighedenwet staat dat je als werkgever geregistreerd moet hebben welke mensen er in het gebouw aanwezig zijn. Dit vanwege calamiteiten. Het bedrijfsleven ziet zich dan ook in toenemende mate geconfronteerd worden met regelgeving rondom veiligheid én de gevolgen van het niet naleven van die regels. Een goede controle is dus cruciaal. Met een aanwezigheidsregistratie software voorkomt u dit en houdt u controle.

Wat is een aanwezigheidsregistratie?

Een aanwezigheidsregistratie is het registreren van iedereen die aanwezig is in een gebouw of gebouwen als een bedrijf meerdere panden heeft. Registratie geldt zowel voor alle medewerkers, maar ook voor bezoekers. Bij calamiteiten moet de BHV namelijk exact weten hoeveel mensen er in het gebouw aanwezig zijn. Daarnaast wordt aanwezigheidsregistratie bij veel bedrijven als onderdeel van urenregistratie gebruikt voor de loonadministratie en is aanwezigheidsregistratie voor het management een controle middel om een overzicht te krijgen van te veel of te weinig gewerkte uren van werknemers. Aanwezigheidsregistratie is dus belangrijk voor het bijhouden van de aanwezigheid van werknemers. Hoe eenvoudig dit ook klinkt, uit de praktijk blijkt vaak dat een volledig overzicht en een controle van aanwezigheid toch niet zo eenvoudig is.

Wat zijn de voordelen van aanwezigheidsregistratie software?

Steeds meer bedrijven en managers werken met een aanwezigheidsregistratiesysteem. Met een systeem beschikt u altijd en overal over de juiste informatie. Je ziet namelijk in één oogopslag wie waar aanwezig is en je hebt direct inzicht in de aan- en afwezigheid van werknemers.

Bezoekers kunnen via een boekingsterminal zich aan- en afmelden. Op deze manier krijg je een duidelijk en actueel overzicht van medewerkers en bezoekers in het pand aanwezig, met als bijkomend voordeel dat de BHV’er of manager actuele informatie heeft over het aantal mensen in het gebouw. In geval van noodsituaties, bij brand, is snel en actuele informatie noodzakelijk. Dit helpt nooddiensten en zorgt ervoor dat personeel en bezoekers tijdig het pand verlaten. Tot slot kan de aanwezigheidsregistratie bijdragen aan een efficiënte personeelsplanning.

Voor alle bedrijven is het belangrijk om de aanwezigheid van personeel en andere gebruikers in een systeem te registreren. De best mogelijke manier om aanwezigheid inzichtelijk te maken, is door met een slimme oplossing te werken en te kiezen voor het gebruik van bijvoorbeeld een registratie app. Deze oplossing voorkomt dat je voor de aanwezigheidsregistratie papieren gebruikt. Op die manier bespaar je tijd en is het eenvoudiger om de aanwezigheid in het gebouw te beheren.

Modulaire software voor tijdregistratie, toegang en aanwezigheidsregistratie

Met de app van Astrow Web is het niet alleen mogelijk om de registratie van aanwezigheid bij te houden. De app heeft verschillende functies, waardoor het ook mogelijk is om de personeelsplanning, de urenregistratie en verschillende soorten verlof te beheren.

Astrow Web is een modulair opgebouwd systeem voor tijdregistratie, aanwezigheidsregistratie, Employee Self Service, toegangscontrole en heeft indien gewenst de mogelijkheid om kostenplaatsen te monitoren. Een volledig pakket dat maakt dat u op productiviteit kunt sturen en uw leidinggevenden en medewerkers helpt nóg efficiënter te werken.

Advies op maat of meer tips? Neem dan contact op via info@avantimes.nl of bel naar 0348-437070. Wij staan klaar om je te helpen.


Steven Engering Directeur

Ps. Lees ook de blog aanwezigheidsregistratie voor bedrijven in elke branche

 

 

 

Privacy

Avantimes is verantwoordelijk voor de informatie op deze website.

Merk je dat er iets niet klopt?

Laat het ons meteen weten, dan kunnen we het snel aanpassen.

Werkt er iets niet naar behoren?

Dan is de kans groot dat er een technische storing is. Waarschuw ons even, bij voorbaat onze excuses voor het ongemak.

Heb je schade opgelopen?
Bel of e-mail ons als je schade oploopt door verkeerde info of een storing op deze website. Dan zoeken we samen snel een oplossing. Neem contact op via de NAW gegevens op de contactpagina van deze website.

Onze foto's

Voor onze website gebruiken we voornamelijk rechtenvrije foto's. Deze zijn onder andere afkomstig van onszelf, onze klanten en via Shutterstock.com

Privacy

Versie 0.1

Deze pagina is voor het laatst aangepast op 01-05-2023.

Avantimes is zich er van bewust dat u als website bezoeker vertrouwen stelt in ons en zien het dan ook als onze taak om uw privacy te beschermen. Hier kunt u lezen welke gegevens en waarom Avantimes deze verzamelt indien u onze website bezoekt.

Het bezoek aan deze site geeft u toestemming aan ons privacy beleid welke van toepassing is op de diensten van ons. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het privacybeleid van andere sites. Avantimes draagt er zorg voor dat persoonlijke informatie vertrouwelijk wordt behandeld en wij respecteren de privacy van alle bezoekers van de website.

Gebruik van de verzamelde gegevens

Gebruik van de diensten van Avantimes

Mocht u zich aanmelden voor een dienst van ons dan vraagt Avantimes om uw persoonsgegevens om de dienst uit te voeren. Uw gegevens worden door ons opgeslagen op beveiligde servers. Dit zijn onze eigen servers of servers van derden. Wij gaan uw gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waar wij toegang tot hebben.

Communicatie

Indien u e-mails of andersoortige berichten aan ons verstuurt dan kan het gebeuren dat deze worden bewaard. Vanwege relevantie kan het gebeuren dat wij persoonlijke gegevens aan u vragen om vragen te verwerken en te reageren. Uw gegevens worden door ons opgeslagen op beveiligde servers. Dit zijn onze eigen servers of servers van derden. Wij gaan uw gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waar wij toegang tot hebben.

Cookies
Avantimes verzamelt gegevens voor onderzoek zodat wij beter inzicht krijgen in de behoeften van onze klanten om onze dienstverlening te verbeteren.

Cookies zijn tekstbestanden die op uw computer worden geplaatst, bijvoorbeeld om het websitebezoek te analyseren. Deze door het cookie gecreëerde informatie kan worden verplaatst naar de beveiligde server servers van Avantimes of naar servers van derden. Avantimes gebruikt deze gegevens om het website bezoek te analyseren en om rapportages te maken.

Doelen

Avantimes verzamelt en verwerkt geen informatie voor andere doelen dan de doelen zoals beschreven in dit privacybeleid tenzij dit van te voren met u is overeengekomen.

Derden

De informatie wordt niet gedeeld met derden. In sommige omstandigheden kan de informatie intern gedeeld worden bij Avantimes echter de medewerkers zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw informatie te respecteren.

Aanpassingen

Bekijk geregeld deze privacyverklaring want deze site kan aangepast worden en zo ook deze privacyverklaring.

Persoonsgegevens

Bezoekers van deze site bieden wij de optie tot het inzien, aanpassen of verwijderen van alle persoonlijke informatie die aan ons is verstrekt.

Aanpassen/uitschrijven dienst nieuwsbrief

Indien u zich wilt uitschrijven voor onze nieuwsbrief dan is dat mogelijk via een afmeld-link onderaan de nieuwsbrief. Het is ook mogelijk om uw gegevens aan te passen. Neem daarvoor contact op.

Aanpassen/uitschrijven communicatie

Indien u uw gegevens wilt veranderen in onze bestanden of wilt dat al uw gegevens verdwijnen, neem dan contact met ons op.

Cookies uitzetten

Vrijwel alle browsers zijn dusdanig ingesteld dat deze standaard cookies accepteren. Het is mogelijk om zelf in te stellen dat uw browser geen cookies accepteert of aan u meldt wanneer een cookie is verzonden. Soms werken functies niet op sites als er geen cookies worden geaccepteerd.

Vragen en feedback

Avantimes checkt geregeld of aan dit privacybeleid wordt voldaan. Vragen over ons privacybeleid? Neem dan contact met ons op.

Avantimes